MIJN MOTORPROTHESE



Motorprotheses heb je in verschillende vormen en afmetingen. Afhankelijk van je beperking worden ze uniek en helemaal op maat vervaardigd . Motorprothese is voorzien van het Free Lock systeem van Stel Orthopedie. Ze zijn gemaakt en ontwikkeld door Wilfred Mijnheer. (Stel Orthopedie)
Met deze prothese heb je veel bewegingsvrijheid op de motor en fiets. Dit komt doordat het Free Lock systeem kantelbaar is, daardoor heb je de ruimte om te bewegen en te sturen. Hierdoor voelt het sturen erg natuurlijk aan. Door middel van een liner die om mijn stomp gaat wordt de motorprothese bevestigt aan mijn arm. Aan het eind van de liner zit een pen ,deze klikt in de motorprothese. Op deze manier zit de prothese muurvast op de stomp. Op de prothese zit een knopje waarmee je hem weer los kunt maken van de liner. Als je de haak op het stuur klikt dan valt de onderste haak om het stuur heen.
Dit werkt als een soort skibinding. Door de prothese omhoog te bewegen gaat deze los van het stuur. De kracht waarmee de prothese los gaat kun je instellen. Bij een evt. val of andere calamiteit gaat de prothese gemakkelijk los, tijdens het rijden zit hij goed vast en kan niet onverwachts los schieten.

FREELOCK INSTRUCTIE VIDEO
Een handprothese,motorprothese of kunsthand is een prothese voorziening, samengesteld uit onderdelen of componenten, bedoeld om in functie, gebruik, uiterlijk (of een combinatie hiervan) een niet (meer) bestaande oorspronkelijke hand of gedeelte daarvan te vervangen.
Als we het over motorrijden hebben spreken we vaak over heerlijk in de buitenlucht zijn en de wind in je gezicht voelen. Juist die wind is in sommige gevallen een probleem. Als het weer wat minder wordt of de temperatuur niet boven de 20 graden komt , dan heb ik veel last van een koude stomp. De kou is dan zo erg dat het motorrijden nadelig wordt beïnvloed; concentratieverlies treedt op omdat de pijn overheerst. Naast het motorrijden gebruik ik de prothese ook bij het mountainbiken, daarbij ondervond ik dezelfde problemen als bij het motorrijden.De oplossing is simpel: men neme verwarmde kleding, peutert dit uit elkaar en stopt dit in een prothese. Zo simpel als ik het beschrijf is het uiteraard niet .

De prothese wordt voorzien van een binnenkoker met verwarmingsdraden (tracing). Een draagbare accu zorgt voor de benodigde warmte,deze is gemakkelijk te plaatsen in de binnenzak van een jas. De capaciteit is voldoende voor een flinke tocht op motor of fiets. Via de afstandsbediening kun je kiezen voor de gewenste temperatuur, je hebt de keuze uit 3 standen.
In mijn geval zit de binnenkoker los van de prothese waardoor de koker ook apart kan worden gebruikt. Dit is erg handig op wintersport of thuis als mijn stomp erg koud is.
VIDEO
De buitenkoker is afgewerkt in comolook. Op de motor is er niet veel van de koker te zien behalve de haak, maar op de mountainbike zie je de mooie afwerking des te meer. Dankzij deze oplossing is het weer mogelijk om in alle omstandigheden heerlijk rond te toeren / fietsen.
Stel Orthopedie heeft er een fraai stukje van gemaakt, voor meer info kijk op 

Lees ook:

BMW R1200RT
         Copyright ©  1-HANDED                                 
Share by: