Het technisch gebruiksklaar maken van motorfietsen voor mensen met een lichamelijke beperking is nu al een paar jaar een nieuwe tak van werkzaamheden in ons bedrijf. Deze werkzaamheden hebben we in 2013 overgenomen van Rob Janssen.

Nadat Albert Lukens zijn eigen carrière als wegrace-zijspancoureur had afgesloten, bleven er aanvragen voor het tunen van motoren bij hem binnenkomen: "Vandaar dat we in 2007 zijn gestart met het bedrijf Lukens Tuning Service. Op allerlei fronten wordt er technische bijstand verleend. Niet alleen zijspanrijders, maar ook steeds meer solo-coureurs weten ons te vinden. We genieten nog steeds bekendheid op de Europese circuits. Motoren die door ons geprepareerd werden, zijn vaak goed voor top tien klasseringen en meerdere ONK en Cup titels".
Tot 2013 was Albert Lukens werkzaam in verschillende machinefabrieken en motorzaken, waar hij de nodige ervaring opdeed: Het technisch gebruiksklaar maken van motorfietsen voor mensen met een lichamelijke beperking is sinds 2013 een nieuwe tak van werkzaamheden in ons bedrijf. Deze werkzaamheden hebben we overgenomen van Allround Technical Assist (Rob Janssen). 

We kunnen wel zeggen dat we waar de motorrijder moet stoppen vanwege het niet meer kunnen bedienen van alle componenten, dat we de techniek er naar toe buigen zodat het wel weer kan. Dit in altijd volgens de richtlijnen van het CBR en RDW, want veiligheid staat voorop.
Als enigszins mogelijk is om iemand weer te kunnen laten rijden zullen wij alles uit de kast halen om dat doel weer te bereiken. Elke aanpassing wordt op maat gemaakt, er is immers geen mens gelijk.

Het project "Motor Mobiliteit voor Gehandicapten" heeft als doel om mensen met functiebeperkingen te begeleiden in de procedure om het motorrijbewijs te behalen en te gaan motorrijden. Er worden oplossingen geboden voor de vele technische en procedurele problemen die men hierbij tegenkomt.
De projectgroep "Motor Mobiliteit voor Gehandicapten" (MMvG) is een samenwerkingsverband tussen enkele overheidsinstanties (CBR, RDW) en enkele commerciële bedrijven ( Stel Orthopedie, Koops Verkeerseducatie).

Lukens Tuning Service vervult hierin een belangrijke rol. Behalve het technisch aanpassen van motoren voor gehandicapten, wordt van hieruit ook vrijwel de gehele coördinatie van dit landelijke project verzorgd.
AANPASSING

Dit kan soms een kleine aanpassing aan een hendel zijn om deze net even iets beter te kunnen bedienen. Of volledig éénhandige links of rechts uitgevoerde hand-bediening. Tevens zijn er al vele zijspan combinaties aangepast, met volledige handbediening en soms zelfs met achteruit (back-up) versnelling. 
Ook voor voet en been beperkingen zijn er oplossingen. het verplaatsen van de achterrem naar het stuur en een aangepaste voetsteunpositie zijn vaak toegepaste technieken. Door gebruik te maken van ons elektrisch schakelsysteem Easyshift kunnen we de motoren aan het stuur schakelen via drukknoppen.

In mijn geval is de aanpassing niet erg complex. Het grootste probleem is uiteraard de koppeling die ik niet meer kan bedienen door het missen van mijn linkerhand. De koppeling is hierdoor verhuisd naar de rechterkant van het stuur.
Ik ben in staat de stuurschakelaars, gashendel en de duimkoppeling onafhankelijk van elkaar te bedienen met mijn rechterhand.
Daarnaast kan ik met 1hand, mocht dit nodig zijn in geval van bv. een noodsituatie, tegelijkertijd de rem- en koppelingshendel bedienen.Tevens is mijn motor voorzien van het zogenaamde combined braking systeem, iets wat het remmen gemakkelijker maakt. De normale koppeling zit nog steeds (afgekoppeld) op de originele plek. Zodoende zie je de aanpassing bijna niet. Ook de schakelaars zijn bij mij gewisseld:  de  schakelaars voor de knipperlichten zitten meestal aan de linkerkant , maar zitten bij mij nu rechts.  Schakelaars die ik tijdens het rijden niet hoef te gebruiken zitten nu aan de linkerkant. Deze zijn  fraai verwerkt  en je moet wel  2x kijken  om te kunnen zien  wat er anders aan is dan bij het origineel. De linkerkant van de stuurhelft is voorzien van een hard kunststof handvat.  Deze is  geschikt voor het bevestigen van de motorprothese. Het rijden en bedienen van de motor is eenvoudig en vergt weinig aanpassingsvermogen.

Het aanpassen van de motor  vergt  het nodige denkwerk.  Steeds als je denkt dat je een oplossing voor een probleem  hebt gevonden dan leidt dit tot  een volgend probleem aangezien de ruimte waarin je moet werken vaak  beperkt is en je erg creatief moet zijn. Gelukkig is dit  Albert Lukens wel toevertrouwd . Hij weet telkens weer een perfecte oplossing te bedenken voor elke aanpassing en type motorvoertuig .  Het uiterlijk van de motor wordt zoveel mogelijk origineel gehouden De talloze fraaie aanpassingen  bewijzen dit.

Denk je, ik wil met een beperking (weer) gaan motorrijden, dan  kun je altijd vrijblijvend contact opnemen met Lukens Tuning Service. Hij helpt je graag verder

AANPASSINGEN VAN  LUKENS TUNING SERVICE


CONTACT OPNEMEN


06-19326855
info@lukenstuningservice.nl
Lukens Tuning Service
Van Vlissingenstraat 45 A
9403 BB Assen
Ma - Vr
-
Zaterdag
Alleen op afspraak
Zondag
Gesloten
         Copyright ©  1-HANDED                                 
Share by: